W mijającym tygodniu w Malborku zaprezentowano zmodernizowany EN57, z którego wkrótce będą mogli korzystać pasażerowie na trasach międzywojewódzkich: Gdynia – Elbląg – Olsztyn oraz Gdynia – Bydgoszcz. To pierwszy z czterech pojazdów, zmodernizowany dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej. Nie jest to jedyna inwestycja taborowa, realizowana obecnie bądź zrealizowana niedawno na Pomorzu.
Zaprezentowany w Malborku skład jest jednym z 4 ostatnich pojazdów przebudowywanych w ramach projektu „Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw”, dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Jak przypomina Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, projekt obejmował zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Planowana modernizacja dotyczy ostatnich 4 pojazdów z projektu.
W ramach modernizacji zaplanowano m.in.:
• dostosowanie taboru do obsługi osób niepełnosprawnych,
• zamontowanie nowej kabiny WC z zamkniętym system obiegu i dostosowanej do obsługi osób niepełnosprawnych,
• zabudowanie systemu informacji audio-wizualnej,
• zamontowanie tablic kierunkowych LED zewnętrznych,
• zamontowanie tablic wewnętrznych LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu,
• zabudowanie w kabinie maszynisty sygnalizacji zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte;.
• zamontowanie w przedziałach pasażerskich i służbowych nowych, wysokich siedzeń ergonomicznych z podłokietnikami z wysoką odpornością na uszkodzenie (dewastację);
• zamontowanie nowych ergonomicznych foteli dla maszynisty;
• zamontowanie układu pomiarowego zużycia energii elektrycznej.
Tabor dla PKM, pierwsze nowe pociągi dla SKM…
Jakie jeszcze inwestycje taborowe związane z transportem kolejowym w woj. pomorskim zrealizowano bądź realizowane są obecnie?
Pod koniec października zakończyła się modernizacja 21 składów SKM Trójmiasto (czyli blisko 1/3 pociągów posiadanych przez przewoźnika). Kontrakt zrealizował ZNTK Mińsk Mazowiecki, wchodzący w skład grupy kapitałowej Pesa Bydgoszcz. Jego wartość wynosiła 124 mln zł. 21 listopada br. SKM ogłosiła natomiast przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych pociągów.
Trwa produkcja – również przez Pesę – 10 autobusów szynowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przed kilkoma dniami okazało się, że pierwsze 2 pociągi zostaną dostarczone nie w grudniu br., jak wynikało z kontraktu, lecz w późniejszym okresie, co wynika z przedłużających się testów związanych z kompatybilnością tych pociągów z systemem ERTMS p. 2. Finalnie dostawy mają się zakończyć w maju 2015 r.
Latem przyszłego roku Pesa ma natomiast dostarczyć 4 autobusy szynowe do obsługi międzywojewódzkiego połączenia Malbork – Grudziądz. Zakup pojazdów jest współfinansowany ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pierwotnie składy te miały zostać dostarczone do maja 2015 r. – opóźnienie wynika z tego, że do wyboru oferenta potrzeba było dwóch przetargów: pierwsze postępowanie zostało unieważnione ze względu na przekroczenie przez obu oferentów kosztorysu inwestorskiego.
W najbliższych latach – zakup aż 40 nowych pociągów?
Bardzo wstępny plan na nową perspektywę to zakup aż 40 nowych pociągów elektrycznych: 10 do obsługi SKM i 30 do obsługi linii PKM (po ich elektryfikacji). Na razie są to jednak tylko założenia inwestycyjne – nie ma bowiem zabezpieczonych środków finansowych na te działania.